Een productieve to-do list
Ik ben dol op een goede to-do list. Ze verbeteren mijn workflow en zorgen voor rust in m’n hoofd. Maar het tegendeel kan ook het geval zijn, als je een to-do lijstje maakt dat niet productief is. Een paar handige tips voor een productieve to-do list:
Stel prioriteiten
Deel grote projecten op in kleinere taakjes, dat maakt ze beter te behappen. Bedenk vervolgens in welke volgorde je die taken het beste af kunt werken. Spaar de dingen die je het liefst wilt doen op voor in de namiddag. Dan krijg je vanzelf weer de nodige energie.
Stel realistische doelen
Er is niets frustrerender dan een enorme to-do list maken en jezelf aan het einde van de dag een mislukking voelen omdat je maar de helft hebt afgekregen. Wees realistisch hoeveel tijd je beschikbaar hebt die dag en hoe het zit met je energie-levels en pas daar je to do list op aan. Als je maar beperkt de tijd hebt, schrijf dan alleen de belangrijkste taken op en zorg dat je die afkrijgt. Soms probeer ik in te schatten hoe lang ik denk ongeveer met een taak bezig te zijn en deel op die manier mijn dag in. Alles van je lijstje af hebben kunnen vinken aan het einde van de dag geeft immers een goed gevoel.
Blijf flexibel
Hoewel het belangrijk is om vooruit te plannen en prioriteiten te stellen, moet je proberen ook flexibel te blijven. Er kan een mailtje of telefoongesprek tussendoor komen waar je even aandacht aan moet besteden bijvoorbeeld. Probeer jezelf juist niet teveel te limiteren door je routine, dat werkt benauwend en daardoor juist niet productief. Probeer ook van je dag te genieten en spontaniteit de ruimte te geven.
Volg de twee minuten regel
Als je een taakje op je to do list zet wat in principe 2 minuten of minder in beslag neemt, doe het dan meteen. Als het uiteindelijk toch meer tijd in beslag neemt en je ondertussen al aan een nieuwe taak had moeten of willen beginnen, schrijf de oude taak dan opnieuw op je lijstje. Met twee dingen tegelijkertijd bezig zijn werkt meestal toch niet en half werk leveren is ook niets.
Neem pauze!
Mijn werkdag begint ergens tussen 7 en half 8 en eindigt tegen een uur of 10 (met een avondje nachtwerk als uitzondering). Maar dat wil niet zeggen dat ik al die uren alleen maar als een maniak aan het werk ben. Gun jezelf ook af en toe een goede pauze om weer op te laden, nieuwe energie en inspiratie op te doen. Doordat ik vanuit huis werk heb ik de vrijheid om mijn eigen planning in te delen, dus neem ik tussen taken in altijd een kleine pauze. Hoewel ik me bijna altijd schuldig maak aan ontbijt én lunch achter mijn werkplek, zorg ik ook genoeg rustmomenten door de dag heen.