CARDAN
Geen derailleur, zwengelende ketting tegen de kettingkast, geen smerige poten van het ketting erop leggen, geen angst bij troep-op-stoep-af-ketting-los. Dit is de ultieme geen-gelul, maar fietsen fiets met cardan as.
Op het eerste gezicht een kaal gedoe daaronder, maar het geheim zit ‘m in de tandwielen. Aan de naaf van het wiel zit een tandrad, aan de as van de trappers een tandrad en haaks erop een grijptandwiel dat ze verbind.
De uitvinding stamt uit de industriële revolutie, maar door de exacte afstelling en het sobere staal werd het in 1896 geen succes. De cardan assen werden bij Union tot 1906 gemaakt…
Maar nu zijn ze terug, bij BRIK. Makkelijker, hedendaagse toepassing van het aloude systeem.
En iedereen die kijkt met een ‘huh?’-look naar je tot de basis toe gereduceerde tweewieler. Als je ook nog eens een traploze versnellingsnaaf in je achterwiel hebt ben je de bink van de binnenstad. Als dat geen goed gevoel geeft!